fbpx
Een patiënt in gesprek over zijn behandeling

De leiding nemen in het gesprek?

Hoe kan je de leiding nemen in het gesprek met je arts?

Niet alles aan je arts of zorgverlener overlaten, kan als je een  gesprek voert met hulp van dit formulier.

Een patiënt in gesprek over zijn behandeling

Effectief communiceren is de leiding nemen over je gedachten, gevoelens en de uitingen daarvan.

Wat kun je verwachten als je de leiding kunt nemen in het gesprek en je eigen vragen verwoord:

  • Je kunt beter een gesprek aangaan met je arts/zorgverlener.
  • Je bent niet bang dat je niet gehoord wordt of dat je lastig bent. Je spanning daalt omdat je goed bent voorbereid.
  • Je blijft niet met allerlei vragen zitten.
  • Je voelt je gehoord.
  • Je hebt de nodige kennis over je medicatie.
  • Je hebt je klacht, verhaal en gevoel kunnen omschrijven zoals je het wilde.
  • Je bent goed geïnformeerd over behandeling, onderzoek en diagnose en je kent de alternatieven.
  • Je hebt alle informatie goed begrepen.
  • Je verwachting van het gesprek is positief.
  • Je kent de oorzaak van je klacht. Behalve als deze niet bekend is.
  • Je weet wanneer er een volgende actie komt: vervolgonderzoek, datum uitslag, vervolgafspraak etc.
  • Je kunt je wensen en behoeften beter onder woorden brengen.
  • Met jouw (redelijke) wensen is ook werkelijk iets gedaan.
  • Je arts/zorgverlener praat met je in plaats van over je.
  • Je kunt je klacht of probleem en doel goed omschrijven.
  • De uitkomst van het gesprek is bevredigend, je hebt een gesprek gehad op basis van gelijkwaardigheid.
  • Je kunt de arts/zorgverlener beoordelen op zijn vermogen samen met jou een besluit te nemen (gezamenlijke besluitvorming)

Het kan ook een prettig gevoel opleveren als jij niet meer die (passieve) patiënt bent. Jij kunt nu ook de leiding nemen in het  gesprek, de dokter ziet jou als een gelijkwaardige gesprekspartner.

Bezoek huisarts, specialist of zorgverlener.

Beantwoord de vragen of vul in.

Stap 1 van 10

About Fokke Vreeken

Zorgpartijen staan onder druk om beter naar jou als patiënt te luisteren, maar een verplichte vorm van hulp werkt lang niet altijd. Je wilt niet weten hoeveel programma’s wel niet ontwikkeld zijn op dit gebied. En …..je wilt niet weten hoe weinig effect dit heeft gehad. En……….hoeveel het heeft gekost. Uiteindelijk komt de rekening hiervan ook bij de patiënt terecht. Als verpleegkundige wens ik dat jij als patiënt volledig gehoord en gezien wordt.